Saturday, June 14, 2008

بين وعد بَشير وَوعد نصرُ الله

سيرين الامين


ونعود ايضا وايضا الى القرارين الحكوميين المفصليين الشهيرين في 7 ايار 2008، لكن هذه المرّة من زاوية مختلفة: لو رجعتم واستمعتم الى ما قرأه علينا وزير الاعلام السيد غازي العريضي، ربما عاد بكم الزمن الى عام 94 من القرن الماضي و ذكّركم بقرار حلّ "ميليشيا القوات اللبنانية "(1) في عهد الرئيس الحريري، اقله هذا كان انطباعي الشخصي .
وان عدتم الى فترة 7-9 ايار 2008، ربما تذكرتم (وهنا ذاكرتنا، نحن الشباب، "ادبية"، "كتابية"، و"سماعية") انتفاضة او عملية "توحيد البندقية " التي شنّها بشير الجميل في 7 تموز 1980 وحسمها بسرعة فائقة، وكان في حينه فَرض المنطق الحربي شر لا بد منه .
وبين اغنية "وعد يا لبنان" التي انشدتها باسكال صقر لذكرى الرئيس بشير الجميل بعد اغتياله في 14 أيلول 1982 في بيت الكتائب في الاشرفية، وبين وعد السيد حسن نصر الله الصادق في صيف 2006 وادٍ ضبابي(2).
كان بشير الجميل شابا صاحب كاريزما ورجلا مؤمنا يُحب صليبه الخشبي البسيط على حائط عرفته وهو ايضا كان يبعث رسائل دعم معنوي وروحي الى رجاله في ساحات التدريب والقتال، مكتوبة بخط يده، ولو باللغة الفرنسية. وهو الذي فُجع بابنته "مايا"، وهو شخصية قيادية ومقاومة (بالمفهوم "المسيحي")، متمردة و جريئة والاهم انه كان رجلا عسكريا بكل ما للكلمة معنى، فعندما اراد نقل "الثقل المعرفي" من الغربية الى الشرقية، وضَغط على ادارة الجامعة الاميريكية كي تسمح بفتح فرع في المنطقة المقابلة وجاءه الرد سلبيا، امرَ بشير بقصف ال A.U.B وقُصفت الجامعة، فكان له ما اراد . . .
ومما لا شك فيه ان السيد نصر الله صاحب هالة وهو قائد شجاع وأب لرجاله في الميدان، والوالد الثاكل لـ"هادي" ايضا، وثائر ومدافع شرس عن بندقيته ومقاومته ولبنانه.
كان لبشيرحلم هيولي، غير نهائي، تأرجح بين لبنان وطن قومي مسيحي، ولبنان فدرالي تسيّره وتَقبض عليه المسيحية – اللبنانية، وربما فِكْر جديد ادّى الى اغتياله، فكانت عملية الانتقال من قائد الميليشيا الى رئيس الجمهورية، دموية، قاتلة، فانقلب الحلم الى كابوس .
وللسيد نصر الله مشروعه المتغير ايضا، فحزب الله 1982 لم يعد هو بايديولوجيته المتشددة، بعد اتفاق الطائف، قَبِل الحزب تدريجيا بتعددية لبنان وخصوصيته والاهم بالرغبة بمشاركة الاخر. وكان تتويج هذا التطور او الطفرة في الاتفاق الشجاع بين حزب الله والتيار الوطني الحر في الـ2006 .
اتذكّر صديقي في الجامعة اليسوعية ببيروت عندما كان يُطلق على بشير لقب""Saint Bach، اي " القديس بشير"، نعم فهو ايقونة لشريحة من اللبنانيين، وبالمقابل فان للسيد نصر الله من يوشك على تقديسه ولو بالمعنى الوطني، السياسي والقومي (ناهيك عن البعد الديني)، فهو الذي قاد الانتصار في الـ2000 و الـ2006 و صدَق بعهوده في الـ2008 .
وفي الختام نقول بأن بين الاضداد (3) بشير الجميل – حسن نصر الله، علاقة دياليكتيكية، بل توليدية (مايوتيكية)، فحزب الله (4) وُلد من رحم اجتياح واحتلال اسرائيل للبنان، فبدأ حلم جديد من حيث انتهى حلم اخر، وانتقلت الشعلة من ساعد الى ساعد اخر، والبندقية من كتف الى كتف مخالف ومختلف، واتخذ النضال دربا جديدا وشكلا جديدا وانعطف قطار التاريخ (؟) (5) قال "بشير" : "نحن قدّيسو هذا الشرق وشياطينه"، فكان قولا "حسنا"!


(1) تجدر الاشارة هنا الى ان القرار اتُخذ بالرغم من اعتراف" القوات" الضّمني باتفاق الطائف، فهم شاركوا في حكومة عمر كرامة (1990-1992) عبر روجيه ديب، و هي الحكومة الاولى من "عهد الوصاية السورية"، مع ان ذلك لم يكن حال حزب الله الذي لم يسمح له بدخول " السُلْطة " الا بعد اعادة انتشار الجيش السوري في الـ2005 التي ما لبثوا ان انسحبوا منها في 26 نيسان الـ2005 ـ لكن ما لم يحصّن القوات من الانقلاب عليهم في الـ 1994 كذلك الحال لم يحصّن حزب الله في الـ 2008.

(2) ولعلّ الشخصية الرئيسية التي حاولت مد جسر فوق هذا الـ no man's land الموحش هي الرئيس رفيق الحريري، لكن محاولة تقريب الاضداد امر شبه مستحيل، فأُغتيل الرئيس، لكن لبنان كان وفيا فانتفض.

(3) استطرادا، تبيّن لي مع الوقت بأن اللبنانيين يحبّون وطنهم كثيرا (كلّ على ليلاه طبعا)، ولكنهم يكرهون بعضهم كثيرا، ولربما تلك هي الاشكالية الشغوفة المتفجرة في علاقة الحب والكره هذه !

(4) اما في ايار 2008، فبرر حزب الله هذه "العملية الجراحية الضرورية " وهذا "الاستئصال الموضعي للورم الخبيث"، باعادة الوطن الى سكته الطبيعية والتاريخية . . . وهكذا كان.

(5) فهل للتاريخ اتجاه وخط واحد، حتمي، قدري، ام تشعبات افتراضية؟

7 comments:

Arab Democracy said...

Dear Sirine

Interesting and well written article.I agree in principle on the parallelism between Bashir and Hassan Nasrallah. I will go further in finding a striking parallelism between the situation of the Shiaa community(and their Militia) in 2008 and that of the Maronites (and their militia then the Kataeb) in 1975.

But this is where I get slightly confused with your argument. Are you supportive of the concept of the 'divinely inspired charismatic leader'or criticizing it. And if you rejected Bashir then why accept Hassan today? If it is because you think Hassan Nasrallah has a 'moral argument' and Bashir Gemayel didnt then the comparison is futile.

I personally dont feel that the moral argument (it probably did in the past) stands anymore. Hezbollah in its internal discourse is the same ideologically driven entity which engages in tactical maneuvring (alliance with the FPM, Gestures of moderation) while strategically maintaining a total control over the future of the Shiia community. Same did Bashir Gemayel when he switched to speaking of a Lebanon of 10452 km2for all its people. (By the way among Christians this is what he is remembered for , not his federalist project).

And if anything it is for the sake of consistency that those who rejected bashir Gemayel then should also reject Hassan Nasrallah today.

Regards

Joseph

Anonymous said...

Let’s say, dear joseph, that Nasroullah &Bachir r highly controversial icons, in each other’s eyes, if I may say… I’m describing how each group puts his leader on a pedestal and only time will tell which “dream” (or may be both, who knows?) contributed in affirming the Lebanese entity . now, on a personal level, I think that Bachir was a very high risk taker, he pushed things too fast, too far, which threatened the existence of Lebanon, even if it wasn’t Bachr’s intentions… as for Nasroullah, I like when he talks abt the undefeatable cedars of Lebanon, and when he says that all who lost their lives during the war, all who fought for their cause, are martyrs, from both sides… Nasroullah realized , especially after 2006 that ha has to share this huge responsibility (defending Lebanon), but I think that he’s looking for trustworthy partners, and the two governmental resolutions proved that his skepticism was legitimate ; the Resistance is a great achievement, but I think it’s a threatening burden on the Shiites in Lebanon, if they’re going to take it all alone…
To tell u the truth, I strongly believe that it is crucial to try to bring together these two lebanese collective minds , popular consciences , these two icons, otherwise, this 10425 km2 will never make it… that was one of my main motivations to write this text…that’s y I believe that Nasroullah &Aoun accomplished a remarkable step toward ”togetherness”, by signing their agreement in 2006…

Sirine

Arab Democracy said...

I like the way you throw Aoun in the mix... But you are not wrong there. Michel Aoun is the true heir to Bashir Gemayel in my view. Not Samir Geagea. But I dont see this alliance of the two visions (Nasrallah on one hand and Bashir/Aoun on the other) as useful or productive. In essence it is an alliance of two sectarian communities headed by tribal chiefs. That is very far, and at almost opposite end of the modern vision of a secular democracy.

Also Nasrallah has a dream for wilayat el fakeeh. In his own words. So I think you, as an independent-minded lady might find yourself excluded from it.

Anonymous said...

Dear “arab democracy” (Bachir Kh. &/or Joseph? or ?)
If the comparison between el-Sayyed and Bachir isn’t “useful &productive” as u’ve mentioned, I think that it’s abt time for us Lebanese to find a pattern that can make this approach meaningful, viable. I talked in my previous comment abt the importance of having one Lebanese “mémoire collective”, or at least a minimal common solid background…
As 4 the Hezollah/Tayyar agreement, some of the observers do agree with u, arguing that it’s a tactical temporary one, however, it’s not what the “two tribal chiefs” and their supporters claim, they say that it’s a strategic long-term one, at least, let’s hope so…
Now, concerning “wilayat al-fakih”, it’s irrelevant here, Nasroullah believes also in Heaven and Hell, would like us to discuss that too?? and Bachir believes that the Christ is the Savior, and that he resuscitated after 3days of his crucifixion… the text that I wrote isn’t abt judging anyone’s believes…
I hear a lot of “analyzers” (especially on TV) using “wliyat..” as scarecrow, without even knowing what it is…and it’s becoming the dreary same old story…
Wilayat al-fakih is a subject of controversy even in Iran... it’s a theory that was elaborated in the 19th century (not in the Middle Ages, nor during the Prophet’s life..) by an Iranian human being “Ahmed Anniraki”, in his book “Awaid al’Ayyam”, published n 1830. To make the long story short, it’s a whole system of ideas, an eschatological-political-ideological-sociological-educational-economical-revolutinarey man-made theory, not a “shri3sa”, nor a sacred “munzal”, it starts with the “al-Imam al-mughayyab” and ends with the utter refutation of the despot and any dealing with its institutions… just like Marxism (e.g.), it’s not a religion, it’s a kind of an Islamist-Shiite “pax philosophica”, where “the king-philosopher” (“le roi philosophe”) directs the game … by the way, this book inspired largely the Sunnite Islamism…
Hezbollah accepted Lebanon as a multi-cultural society, and as a final entity (at least, that’s what they preach), what abt the other Islamic parties in Lebanon?

Sirine.

Arab Democracy said...

Sirine

You have an interesting way of turning a religious-political ideology into a inoffensive inconsequent lifestyle issue.
Wilayat El Fakeeh with my limited knoweldge of it is the ideological backbone of the Mollahs Republic in Iran and the main tool in propagating its model to other Shiite communities while directly instructing its more radical elements.

It is Mr Nasrallah's right to believe in whatever he wants and even to try implementing it. But it is sad to hear various apologists coming up with fluffy interpretations to reassure the Lebanese (Sometimes it is the Nationalist argument, at others the Marxist one). Let's for once take Hezbollah seriously. They are not a band of boy scouts but a Politico-military apparatus. I am happy to accept them in this 'multicultural Lebanon' (What cultures do U mean exactly?) when they lay down their weapons.

Joseph

Anonymous said...

i think that we've drifted from the text..it's not abt the legality of the Shiite militia, or its illegality... nor the wilayat al-fakih...
im not underestimating Hezbollah’s power, but im not "resistance-phobic", and im not convinced that wilyat al-fakih is a threat, and that in a year or so, all the girls will be forced to wear the chador, all the pubs will be closed, and stripping clubs will be banned ! honestly, I don’t think even the patriarch Sfeir is alarmed by this threatening calamity…I think it’s more of a hysteric-paranoid monomania (if I may use yr jargon doc) that I don’t share with some people...that's it...
r u really scared of an imminent importing of the of the Islamic Iranian Revolution and its values , and imposing it in Lebanon? R u really convinced with that ? if u r, I think the best thing to do is to address yr worries directly to any member in charge in Hezbollah, seriously…

Sirine.

Arab Democracy said...

Strip clubs are not on top of my lists and I dont care much for what the Patriarcg fears but I get the point. I am not talking about an imminent revolution but a long term political project which is detrimental to the country. We need to make a decision on the position to adopt based on our priorities. I get your point and you seem to get mine. History will tell.

Maybe I will ask them directly one day but actions speak louder than words.

Joseph